A TDF
2008.05.04. 18:18
Egyéni sportágnak tűnik a biciklizés,pedig csak a díjazás támasztja alá ezt a látszatot.
A sárga pólót ugyan egy ember kapja,de győzni senki nem tud csapat nélkül.
Nem mindegy hol halad a bolyban.
Az élen a legnagyobb a szélellenállás,tempót diktálni sem könnyű. Minnél hátrébb van a bolyban,annál könnyebb tekerni,viszont ott nagyobb a baleset veszélye.
Ezért a csapatkapitányok mögött,ott megy egy segítő,nehogy valaki elkaszálja a főnököt.
TAKTIKA OLDALSZÉLBEN
Erős oldalszélnél nincs rosszabb,ilyenkor rézsut megdől a sor.
Az élen járó halad a szélirány szerinti oldalon,a többiek oldalt mögötte követik.
Mivel egy út sem elég széles a több száz versenyzőre,könnyen elszakad a sor,hátrébb feláll egy hasonlóan döntött haladási írány.
Aki ilyenkor rosszul helyezkedik,annak könnyen vége,egy lemaradó csoportba kerül,és akárhogy dolgozik,nem tud felérni.
TAKTIKA SZEMBESZÉLBEN
A mezőny elött általában egy,néha 2-3 csapat közösen diktálja a tempót.
Normális esetben a sárga trikós csapatától várják el,de gyakran vállalják ezt a feladatot a legjobb sprinter csapata.
Négy-öt legjobb segitő áll az élre-egymás mögé felsorakozva.
Az első adja a tempót,teker 1-2km.t majd félre áll,és visszaesik az ötödik helyre,ahol pihen egy kicsit.
Ahogy elötte elkezdenek kiválni a többiek,úgy kerül újra közelebb az első helyhez igy egyre nehezebb tekerni.
TAKTIKA SÍK SZAKASZON
Az ilyen versenynapra két különbözö taktikával készül a csapat.
Van aki tömegsprintet szeretne,mert abban van erős emberük.
Van aki szökésben reménykedik.
SZÖKÉS
Rendszerint reggel kiválasztja a csapatfőnök,ki próbálkozhat szökéssel.
Ő általában hátul áll,különben nem hagynák.
Gyakran a kapitány mellett az előző napokon teljesitett kiváló szolgálataiért kap lehetőséget az egyik "vízhordó"önmaga megmutatására.
A szökevények külön csapatokból állnak össze,közös cél vezeti öket, a mezőny távoltartása.
Az utolsó tíz km-ig,úgy viselkednek,mint a csapattársak,megosztják egymás között a munkát,segítenek mindenben.
A biciklizésben maradt még lovagiasság,megköszönik egymásnak a segítséget,ha beérte öket a mezőny.
De akkor is,ha tudják most már közülük kerül ki a győztes.
Ez a kézfogás,és egymás ellen fordulnak az utolsó tíz km-re,nincs több segítség,csak a harc.
SPRINT
A sprinterek csapatai a mezőny élén ügyelnek arra,hogy a szökevények,ne érjenek célt.
Ők diktálják az üldözés tempoját,ők vezetik fel a sprintet,ha arra kerül a sor.
A legjobb sprinter csapata az élre állaz utolsó km-eken aszerint,melyik versenyzőnek,mekkora a végsebbesége sík terepen.
A leglassúbb kezdi meg a tempót,majd pár perc útán kiáll.
Igy égetik el magukat egymás után a csapattársak az utolsó száz méterig.
A végén bújik csak ki a sprinter,aki hátulról még egy társ vigyázott,és mintegy 70km/órás sebességgel átrobog a célvonalon.
TAKTIKA HEGYI SZAKASZON
hegyeken természetesen nehéz szélárnyékot biztosítani,hiszen még a profik is belassulnak a meredeken.
Ilyenkor a tempó diktálása jelent nagy segítséget,és persze a vízhordók által hozott frissítők.
Egy rendes alpesi szakaszon viszont rögtön több kegyetlen hegy van.
Már az első gyílkos emelkedőn rendszerint magára marad a favorítok és segítőik köre szűk.
Innentől kezdve az a kérdés, melyik csapatnak sikerül olyan tempót diktálni,hogy a másik kapitányát izolálni lehessen(elkopjanak segítői).
Mivel szökevények itt is vannak,az előre látó kapitányok előre küldenek egy embert,hogy baj esetén,azok bevárhassák a főnököt.
Az utolsó km-ekre nem marad senki,aki segítsen.
Ha mégis,akkor nagy baj van.
Akkor a kapitány gyengébnek bizonyult segítőjénél,és csak "bevontatni" lehet a célba.
TAKTIKA EGYENKÉNTI IDŐMÉRŐ SZAKASZON
Itt sorolják fel ezt a speciális versenyszámot,pedig ebben aztán valóban nincs taktika.
A biciklisták két perces időközönként indulnak az összetettben elfoglalt helyezésük fordított sorrendjében.
Még ha valaki utol is érnek a pályán,szigorúan tilos beállni a másik mögé.
Saját zsírján megy a verseny-ahogy biciklis körökben mondják.
forrás:www.letour.fr
fordítás:Gergely Márton
www.nemzetisport.hu oldalról
|